Svar

Okej, jag börjar svara nu. Insåg att jag ändå inte har så mycket att göra. Så här, dom efterlängtade svaren!

Kan ju börja med att bekräfta en sak som många nu undrar. Ja, jag är singel. Det är slut. Tänker inte gå in på varför. Kanske ska söka till Ensam mamma söker... Vem vet.. Jag mår i alla fall bra.

Hur gammal är Emil?
Han blir 9 månader idag

Många undrar varför det tog så lång tid för mig att inse att jag var gravid, om det var planerat osv.
Jag hänvisar till kategorin Presentaion då jag inte orkar sitta och dra hela historien igen.

Hur länge har du och din pojkvän varit tillsammans?
Det blev 4 ½ år.

Hur bor ni?
Tidigare bodde vi hos Niklas mamma i Enskede. Nu bor jag hos min mamma i Tumba och Niklas bor kvar i Enskede. Jag letar eget.

Ammar du?
Nej, jag slutade amma när Emil var 4 månader.

Hur ser din framtid ut? Vad har du tänkt göra efter gymnasiet?
Just nu tar jag en dag i taget. Söker jobb, pluggar och letar egen bostad. I höst börjar jag tvåan i gymnasiet och Emil börjar på dagis. Efter gymnasiet blir det till att jobba, för att sedan, möjligtvis, plugga vidare.

Hur har du/ni råd med allting?
Jag tänker inte säga exakt summa jag får i månaden. Jag får föräldrapenning och barnbidrag. Eftersom vi hela tiden har bott hemma har vi aldrig haft bostads eller mat utgifter. Jag står för mat, kläder och annat nödvändigt till Emil och kläder till mig själv.

Berätta mer om hur du tycker att allt fungerar, hur du utvecklas som mamma osv. Vad är bra och jobbigt med att vara ung mamma? Btw du gör det grymt Annie!
Först, tack! Hur allt fungerar och ur jag utvecklas som mamma kan jag återkomma med eftersom allt kommer att bli väldigt annorlunda nu när Niklas och jag har separerat. Jobbigt med att vara ung mamma, kanske ska säga att det är jobbigare att vara under 18 och mamma eftersom det är så mycket som man måste vara 18 år för att få göra. Sen att många äldre/andre tror att dom vet bättre än mig när det gäller mitt eget barn. Jag vet att jag inte är någon expert när det gäller barn, men jag kännet min son och jag vet vad som är bäst för honom. Bra med att vara ung mamma.. Ju yngre man är desto lättare är det att föda barn. Kroppen är anpassad för att man ska få barn när man är ung. Mindre birstningar och sånt eftersom huden är mycket mer elastisk när man är ung. Finns nog en hel del, kommer inte på mer nu. Kan återkomma till det ngn dag!

Hur ser en vanlig Annie och Emil dag ut?
Vi gör sällan samma saker varje dag. Ibland tränas det, ibland pluggas det, ibland träffar vi kompisar eller går på öppna förskolan. Visa dagar myser vi bara. Eftersom Emil älskar att sova måste jag väcka honom på mornarna. Annars får man sitta upp halva natten med honom. Vi brukar gå upp runt 8. Eller i alla fall vakna då, ibland går vi upp direkt och äter frukost (gröt) och ibland ligger vi kvar och myser/busar ett tag. Efter frukost brukar det bli lite lektid fram tills lunch. Efter det brukar det vara dags att sova en stund. Antingen passar jag på att plugga eller så blir det en promenad. Promenarar gör vi i alla fall varje dag. Han brukar sova ca 2 timmar på dagen. Sammanlagt. Han skulle kunna sova hur länge som helst men då skulle han, som jag sa, vara vaken hela natten. Läggdags med välling brukar bli mallen 21.00 och 23.00.

När ska Emil börja på dagis? Älskar din blogg!
Först, vad kul! Det vet vi inte än, han står i kö till 6 olika dagis. Med tanke på situtionen får jag nog återkomma till dagis frågan om ngn månad. Tanken är i alla fall att han ska gå på dagis till hösten så att jag kan börja plugga igen.

Varför lägger du aldrig upp bilder på Niklas?
För att det är svårt att få med honom på bild. Har inte så många bilder på Niklas. Och nu kommer det bli ännu mindre.

Önskar du att du väntat med att skaffa barn?
En fråga som ofta folk i min ålder, utan barn, ställer. Visst önskar jag att jag hade haft bättre förutsättningar, med ekonomi, bostad, utbildning och jobb. Men sånt är praktiskt, det löser sig med tiden. Så jag måste säga nej. Jag önskar inte att jag väntat. Emil är det bästa som någonsin hänt mig. Han har aldrig varit oönskad. Kommer aldrig heller att bli det.

Växte inte magen när du var gravid? Emil är jätte söt och det är du med! Beundrar dig!
Tack vad gullig du är! Nja, den väste inåt. Svårt att förklara med jag hade en bakåt liggande livmoder (där barnet bor i magen). Min mage började synas i 5-6 månaden då vi upptävkte graviditeten. Men inte så att man såg att det var en bebis mage. Mer som när man känner sig uppblåst och gasig i magen. Spänd mage liksom. Mensen kom lite när den ville också eftersom jag gick på p-piller och gjort det sen jag var 14.

Hur reagerade dina föräldrar när du berättade om graviditeten? Har du hoppat av gymnasiet? Ta hand om er!
Dom var chockade, precis som alla andra. Aldrig arga, förstående och hjälpsama hela tiden. Försökrade mig om att allt skulle ordna sig och att dom skulle hjälpa till så mycket som möjligt. Jag har tagit ett sabbats år, Kompliterar når ämnen från ettan och börjar tvåan till höst.

Du fick veta att du var gravid väldigt sent. Men exakt HUR fick du veta? Hur reagerade ni?
Jag började väl ana att det var ngt som inte riktigt stämde så jag åkte till ungdoms mottagningen och testade mig. Positivt. Bokade en tid på en mottagning vid SÖS eftersom vi inte hade ngn aning om hur långt gången jag var. Där fastställde de 26 veckor. Först var vi jätte ledsna, det var ju inte riktigt vad vi hade tänkt oss. Men chocken la sig såklart. Vi skulle ha ett barn tillsammans. Helt otroligt. Det kändes helt rätt.

Jag tror att jag sammanställt allt frågorna nu. Så det är dags för frulle, sen ska jag kanske träffa Hanna och Amanda som är lediga idag. Joel skulle höra av sig också. PUSS


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du verkar vara stark och kommer klara dig själv prima ! Håller tummarna

2010-02-18 @ 10:49:14
Postat av: Maria S

Du är den starkaste personen jag vet!

2010-02-18 @ 16:40:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress eller hemsida:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0



Desgin by Marcus Lagerberg
(den allsmäktige bazzaren)